Sf. Chiril Fileotul: Despre cunoașterea din cărți și despre făptuire
Sf. Chiril Fileotul (sec. XII): Despre cunoașterea din cărți și despre făptuire
Sfântul și Marele Sinod care urmează să aibă loc în luna iunie 2016 în Creta era o așteptare a multora cu o anumită viziune despre el, care l-au pregătit, care s-au ostenit și acum au ajuns la convocarea lui.
Nu aparține tuturor să filosofeze despre Dumnezeu. Nu e o calitate ce se câștigă ieftin și a celor ce se târăsc pe jos. Voi mai adăuga că nu se poate face aceasta totdeauna, nici în fața tuturor, nici în toate, ci uneori și în fața unora și într-o anumită măsură. Nu aparține tuturor, ci celor ce s-au exercitat și au fost învățați în contemplație și, înainte de aceasta, celor care au fost curățiți în suflet și în trup, sau cel puțin se curățesc într-o anumită măsură. Căci celui necurățit nu-i este asigurată atingerea de cel curat, precum nici ochiului murdar raza soarelui.
Publicăm câteva fotografii de la conferința părintelui Andrew Louth din cadrul FILIT, unde a discutat despre problematica traducerii și în particular a traducerii textelor patristice. În acest context, în deschiderea conferinței, am prezentat cartea sfinției sale Introducere în teologia ortodoxă, tradusă de domnul Dragoș Mîrșanu și publicată la editura Doxologia. A fost o întâlnire de suflet, foarte caldă, cu un om de excepție, martor viu al modului patristic de teologhisire, organizată impecabil de Editura Doxologia, care merită toată aprecierea.
O recenzie a cărții Mitropolitului Pergamului, Ioannis Zizioulas, Prelegeri de dogmatică creștină, trad. Florin Caragiu, Ed. Sophia, București, 2014, 311p., ISBN 978-973-136-408-7
Vă propun în continuare o lectură teologică excepţională, din cartea pe care am prezentat-o pe scurt aici. Este un fragment esențial din Cuvântul al XXIII-lea al Sfântului Calist Angelicoudes.
Textul vorbește despre lucrarea Duhului Sfânt în oamenii ce cred în Hristos. Vă asigur că lectura lui este de-a dreptul cutremurătoare, pentru că ne dăm seama de dimensiunea pnevmatică/duhovnicească aproape pierdută a teologiei așa-zis academice de astăzi. Și ne mai întrebăm: de ce teologia predată în școli nu mai mișcă oamenii, iar din unii dispare și bruma de credință care i-a mișcat până la examenul de admitere? Se întâmplă aceasta pentru că-i lipsește chiar ingredientul fundamental: harul Duhul Sfânt și experierea acestuia. Atunci înțelegem întrebarea proverbială dată de cineva unui „teolog” cu diplomă: Ai făcut teologia? Și mai crezi în Dumnezeu? Sau ne amintim de vorbele fericitului părinte Teofil Părăian, care spunea că, la admitere, sperase că studiile teologice îi vor înmulţi credinţa, nu i-o vor împuţina.
Ultimele paragrafe selectate vorbesc despre iubire, care nu-i altceva, decât Însuși Dumnezeu, puterea, energia Lui. Astfel, noi nu Îl iubim pe Dumnezeu cu iubirea noastră care nu prea există, ci „Dumnezeu, - spune Sfântul Calist -, a făcut propria Lui dragoste comună cu a noastră, astfel încât, prin una și aceeași putere prin care Dumnezeu ne iubește pe noi, putem și noi înșine să-L iubim pe Dumnezeu”.
Este exact ceea ce spune la Sfânta Liturghie: „Ale Tale dintru al Tale, Ție Îți aducem de toate și pentru toate”.
Hristos a adus o perspectivă nouă și unică asupra vieții și credinței. În nenumărate locuri în Evanghelie, El ne predă noul mod de gândire și de înțelegere a Vechii legi, descoperindu-Se pe Sine ca adevărata măsură a tuturor lucrurilor. Sfântul Grigorie Palama a tâlcuit Decalogul, oferind o interpretare hristologică a Legii, în încercarea sa de a-și feri păstoriții de riscul unei interpretări iudaice sau strict moralizatoare a acestuia. Iată interpretarea sa în care se simte din plin viziunea sa teologică.